In deze blogpost bespreken we onder andere waar je op moet letten bij het beginnen van een webshop, waarom het goed is een webshop op te starten en welke eigenschappen een goede webshop onder andere bezit.
Het opstarten van een webshop heeft heel wat voordelen voor zowel een bestaande winkel met fysieke aanwezigheid, als voor een start-up. Hieronder worden enkele voordelen opgesomd. Dit is uiteraard geen gelimiteerde lijst. Na het lezen van deze punten zal u kunnen concluderen dat een webshop in de meeste gevallen zeer voordelig is.
Het opstarten van een webshop is alles behalve moeilijk. De technische kant van zaken (ontwerp en ontwikkeling) kan makkelijk en snel uitbesteed worden. Wanneer je zelf een webshop begint, komt succes jammer genoeg niet zomaar uit de lucht gevallen. De moeilijkheid zit hem in het ervoor zorgen dat zoekmachines jou webwinkel als “interessant” zullen gaan zien en dus hoog zullen ranken in Google en andere zoekmachines. Het ‘lokken’ van bezoekers naar je website is het gedeelte waar veel bedrijven die starten met e-commerce moeite mee hebben.
Checklist bij het opstarten van een webshop
Is er behoefte aan je product?
Deze stap is vooral belangrijk voor mensen die nog geen bestaande winkel hebben en net op de markt komen, onmiddellijk met een webshop. Vraag je dus af of er effectief behoefte is naar je product. Het maakt niet uit hoe goed je idee is, of hoe overtuigd je bent van de kracht van je eigen product.
Als mensen er geen behoefte naar hebben, is het nutteloos een webshop te starten.
Hoe je als starter te weten komt of er al dan niet behoefte is naar je product is het aan te raden een marktonderzoek uit te voeren.
Voor personen die al een bestaande winkel hebben en twijfelen of ze al dan niet actief zullen worden online met behulp van een webshop is het handig zich af te vragen: ‘als ik mijn klant was, zou ik het dan handig/nuttig vinden dat ik mijn producten online kon kopen?’. Pols ook eens bij collega’s, werknemers, kennissen, familie en vrienden.
Wanneer je hoort dat de meeste mensen overtuigd zijn van het slagen van een webshop voor jou product/branche en/of het marktonderzoek gunstig is kan je aan de slag gaan.
BTW-nummer
Wanneer je overtuigd bent van het slagen van je webshop is het tijd om over te gaan tot het aanvragen van een BTW nummer. Je beslist namelijk om producten te verhandelen via je webshop en dus ben je als eigenaar van je online winkel automatisch een ondernemer. Dit betekent dat je jezelf moet registreren bij de Kamer van Koophandel en dus een BTW-nummer moet aanvragen. Een BTW-nummer moet onder andere aangevraagd worden omdat je de BTW van verkochte goederen moet overdragen.
Design en concept van je webshop
Een goede webshop valt niet echt te definiëren. Wel zijn er enkele puntjes die zeker in het achterhoofd moeten worden gehouden bij het uitbouwen van een webshop. Ook dit is geen gelimiteerde lijst, maar wanneer alle onderstaande puntjes van toepassing zijn op uw webshop, kan er gesproken worden van een goede webshop.
Systeem/Platform
Zonder een stevig platform en systeem zal je webshop nooit tot zijn recht komen. Het is dus zeer belangrijk een goed systeem of platform te kiezen. Er bestaan goedkope softwarepakketten waarmee je zelf aan de slag kan gaan om een webwinkel uit te bouwen maar dit is enkel aan te raden als je zelf goed op de hoogte bent en de nodige kennis hebt om een website en webshop te bouwen. Indien dit niet het geval is, is het aan te raden om dit gedeelte van het proces te outsourcen naar professionelen. Op die manier heb je de garantie dat je een kwalitatief, goede webshop geleverd krijgt. Waar op gelet kan worden is dat je een webshop aanschaft waar een Content Management Systeem aanwezig is. Op deze manier kan je zelf gemakkelijk de inhoud van de website (tekst op de pagina’s,…) aanpassen wanneer je wil en dit zonder kennis te moeten hebben van webdesign.
Beveiliging
Er zijn verschillende manieren om online te betalen. Maar zelf in 2016 zijn klanten nog niet altijd volledig zelfzeker als het aankomt op het betalen via internet.
Daarom is het essentieel een https-verbinding aan je website te koppelen. Deze SSL-verbinding versleutelt het HTTP-verkeer. In normale mensentaal zorgt dit ervoor dat wanneer klanten hun betaalgegevens gebruiken op de webshop deze geëncrypteerd worden en dus niet meer leesbaar zijn.
Vele klanten geven namelijk enkel hun betaalgegevens in op een website die beveiligd is van vertrouwde handelaars. Dit zien ze aan het ‘sleutelsymbooltje’ en de ‘https://' vermeldingen in de URL.
Transparantie
Wees transparant en communiceer duidelijk naar je bezoekers op welke manieren ze kunnen betalen (Bancontact, Visa, Paypal,…), hoelang de gemiddelde leveringstermijn is, wat de leveringskosten zijn,…
Dit helpt het vertrouwen te stimuleren bij de klant.
Marketing & Promotie
Er wordt héél veel tijd gestopt in de ontwikkeling van een webshop. Maar het is niet omdat je webshop eindelijk online staat dat je achterover kan gaan leunen en wachten tot het geld binnenkomt.
Mensen kennen je webshop nog niet!
Daarom is het belangrijk om je webshop op een goede manier te promoten. Want zonder verkeer op je webshop, zal je ook nooit verkopen. Deze promotie kan op veel verschillende manieren gebeuren:
Extra verkoopkanaal
Naast je fysiek(e) verkooppunt(en) is een webshop een extra kanaal waarlangs klanten je producten of diensten kunnen kopen. Dit extra kanaal zorgt voor extra inkomsten en voor een zekere risicospreiding. De webshop kan ook een bron zijn van nieuwe klanten, aangezien je niet meer afhankelijk bent van uw fysieke locatie. Potentiële klanten van over de hele wereld kunnen uw producten aan de hand van een webshop bekijken en bestellen.
Kostenbesparing
Bestellingen die via een webshop geplaatst worden, kunnen veel efficiënter afgehandeld worden doordat deze geautomatiseerd zijn. Hierdoor lopen de besparingen op. Wanneer de webshop uw enige winkel is, kan u van thuis uit opereren, en wordt er flink bespaard op kosten voor de huur of de aankoop van een bedrijfspand.
Gemakkelijke optimalisatie
Een webshop levert tal van data op. Zo kan je bekijken hoeveel bezoekers er in je webshop komen, hoe deze bezoekers in je webshop terecht kwamen, hoeveel er afhaken voordat ze de check-out bereikt hebben,… Aan de hand van deze statistieken kan je gemakkelijk het bestelproces optimaliseren. Je kan met andere woorden de volledige funnel volgen aan de hand van je webshop, van de eerste maal dat de prospect in contact komt met je bedrijf tot effectieve aankoop of eventuele afhaking tijdens het proces.
Altijd open
De bezoekers kunnen gelijk welke dag en gelijk welk uur het assortiment in de webshop bekijken en bestellen. Een webshop is namelijk open 7 dagen op 7, en 24 uur op 24.
Uitgebreid aanbod
Op een webshop staat geen limiet qua grootte. Je kan je webshop dus zo uitgebreid maken als je zelf wil. Wanneer je werkt met partners, hoeft niet elk product op voorraad te zijn. Alle of sommige producten kunnen fysiek op een andere plaats staan, en dankzij een bepaald softwarepakket is het toch mogelijk om op ieder moment na te gaan wat en hoeveel er nog in voorraad is.
Vorig artikel:
Finale West-Vlaamse Jonge Ondernemer 2016Volgend artikel:
JCI Award: West-Vlaamse Jonge Ondernemer 2016