Kies voor een platform dat eenvoudig te gebruiken is en comfortabel voelt om elke dag te gebruiken. E-commerce platformen kunnen vaak zeer ingewikkeld zijn, daarentegen moeten ze goed ontwerpen & eenvoudig te gebruiken zijn. Test zeker de dagelijkse functionaliteiten (functies die je zeer veel zal gebruiken) zoals het bijwerken van producten, klantenondersteuning, promoties…
Hoe goed gaat het platform om met “Search Engine Optimization” (SEO)? Je kan de beste producten verkopen in de wereld, maar als de mensen ze niet kunnen vinden zal je deze niet gemakkelijk verkopen. Zorg ervoor dat de keuze van je platform volgende zaken kan behandelen: aangepaste URL’s, title tags, meta-tags, meta descriptions, page titles, alt image attributes, …
Zoals het punt hierboven al duidelijk maakte, heb je een aantal goeie marketing tools nodig wanneer je een website runt die effectief ook moet verkopen. Promoties, coupons & nieuwsbrieven zijn zeer handige zaken bij de marketing van je website. Kijk eveneens naar SEO tools vermeld hierboven, “pay per click” opties, sociale media functionaliteiten en het exporteren van producten naar andere winkels zoals eBay, Amazon & Google shopping.
Wil je dat je winkel een hoog succespercentage heeft? Waarom niet eens denken aan een online winkel? Kijk voor tools zoals product reviews, “social media sharing”, “one page checkout” & product recommandaties.
Kies niet altijd voor de goedkoopste oplossing aangezien je meestal waar krijgt voor je geld. Kijk ook uit voor extravagante betalingsschema’s die je geen garantie geven op succes. Je betaalt vooral voor goede “features”, gebruiksvriendelijkheid & goede “customer service”. Let op je transactiekosten, deze kunnen snel stijgen.
Dit heeft meer te maken met de servers van e-commerce softwarebedrijven. Sommige e-commerce platformen worden gehost op een server waarop jezelf geen toegang hebt (managed e-commerce platform). Gebruiken ze up-to-date server technologieën die performantie gewijs goed presteren? Indien niet loop je het risico op tragere response tijden, minder goede werking van de website, “downtime” & inbreuken op beveiliging.
Hebben ze een goede selectie van “features”? Zorg ervoor dat ze niet veel geld eisen voor “features” die eigenlijk basic zijn en er standaard zouden moeten inzitten. Zijn er voldoende extra functies beschikbaar zoals bijvoorbeeld integratie met betaalsystemen (zoals Ogone of PayPal) & verzendsystemen (zoals UPS, FedEx, …)?
De platformen aan de top van deze lijst zijn hosted eCommerce platformen, wat betekent dat je online ruimte huurt voor je online shop. Als je deze online ruimte huurt, moet je er zeker van zijn dat de lange termijn vooruitzichten van het bedrijf dat je kiest winstgevend zijn. Zijn ze bezig met hun product en updaten ze het met nieuwe “features” om competitief te blijven? Houden ze hun hardware up-to-date? Bieden ze een uitstekende klantenservice en technische ondersteuning aan?
Tegenwoordig heb je een hele reeks aan e-commerce platformen. We gaan de volgende e-commerce eens bekijken:
- Magento
- Shopify
- BigCommerce
- WooCommerce
Magento
Magento is het populaire open source e-commerce platform dat veel flexibiliteit & integratiemogelijkheden biedt. Op dit moment is Magento, met een marktaandeel van ruim 25%, één van de meest gebruikte e-commerce platformen ter wereld. Je hebt de Enterprise editie, waarvoor betaald moet worden & de “Community editie” die gratis te downloaden is.
Magento werd overgenomen door eBay, waardoor de community zeer hard gegroeid is. Magento Connect biedt een uitwisselingsplatform voor extensies en thema’s.
Voordelen:
- De “community’ versie is gratis
- Grote community voor vragen
- Heel veel functionaliteiten (voorraad, multistores, meertaligheid, valuta, thema’s, …)
- Zeer schaalbaar & aanpasbaar
- Honderden extensies & templates (functionaliteit die nog niet in Magento zit is vaak te vinden in de vorm van extensies/plugins, sommige zijn gratis & sommige zijn betalend)
- Zoekmachine vriendelijk
- Ideaal voor grote & uitgebreide webwinkels
Nadelen:
- Beginners kunnen er misschien verloren in geraken, door alle mogelijkheden heb je de kans om overweldigd te zijn
- Het platform is relatief zwaar (performantie)
- Hoge kost voor Enterprise editie (meer features dan de community editie)
BigCommerce
BigCommerce is een betaalde e-commerce oplossing die het mogelijk maakt voor ondernemers een online webshop op te zetten & hun producten online te verkopen. Het komt met een groot aantal van aanpasbare templates om je te helpen bij het ontwerpen van je winkel. Er zijn ook een aantal tools voorzien die je helpen bij de marketing van je winkel.
Voordelen:
- Gemakkelijk op te zetten (installatie)
- Eenvoudig mee te werken
- Beste SEO configuratie
- Eerlijke prijs
- Klantenondersteuning
- Wereldwijde verzending
Nadelen:
- De standaard templates zijn zeer basic, en je hebt technische kennis nodig om de lay-out te gaan aanpassen.
Shopify
Shopify is één van de oudste hosted webwinkelsystemen op de markt met al meer dan 20.000 online winkels. Shopify is een hosted e-commerce platform wat inhoudt dat het gehele systeem op de servers van Shopify draait. Dit heeft als voordeel dat u altijd een super snelle webshop heeft & je vrij snel aan de slag kan met het systeem.
Voordelen:
- Supersnel opzetten van de webwinkel
- Geen onderhoud en eigen hosting nodig, support is zeer goed
- Zeer gemakkelijk mee te werken
- Veilig en schaalbare infrastructuur
- Gratis templates beschikbaar waarbij sommige responsive zijn (ziet er goed uit op alle apparaten)
- Gratis SSL certificaat
- Mobile app voor beheer
Nadelen:
- Is niet volledig naar eigen hand te zetten
- Je staat 2% per verkoop af (bij $29/maand)
- Transaction fee is hoger dan wat je bij sommige gateways betaalt
WooCommerce
WooCommerce is geen stand-alone shop, maar een gratis e-commerce plugin waarmee je een Wordpress website eenvoudig uitbreidt met een eenvoudige webwinkel. WooCommerce begon als een simpele plugin, maar is uitgegroeid tot een enorme community en veel meer dan alleen een enkele plugin.
Voordelen:
- Gratis te downloaden (het kost je niets om te beginnen)
- Design (WooCommerce werd gemaakt door WooThemes, een bedrijf dat bekend staat voor het creëren van prachtige templates)
- Heeft goeie documentatie met instructievideo’s en tutorials & is eenvoudig om ermee te werken
- Meest populaire winkelwagentje voor Wordpress ondersteund door een grote community
- Gemakkelijke setup
Nadelen:
- Het toevoegen van een groot aantal geavanceerde extensies kan duur oplopen (basis plugin volstaat vaak niet, dus premium uitbreidingen zijn nodig)
- De plugin updaten kan wijzigingen veroorzaken in de front-end waardoor sommige zaken misschien niet meer zullen werken.
- Nutteloos als je een ander CMS gebruikt dan Wordpress
Sylius
Ook het vermelden waard & een sterke opkomer is Sylius. Sylius is een open-source e-commerce platform gebouwd op het PHP framework, Symfony 2. Sylius maakt gebruik van een verzameling van bundels waarbij iedere bundel een functie van het e-commerce platform voorziet. Zo is er bijvoorbeeld een assortiment bundle, shipping bundle, payments bundle, … . Het platform is gebouwd op Symfony 2 en daardoor makkelijk uitbreidbaar & aanpasbaar door developers. Er wordt nog steeds verder ontwikkeld aan het platform alsook worden er nog steeds nieuwe features aan het platform toegevoegd.
Conclusie:
Wat de beste oplossing is voor je webwinkel hangt af van de omvang & doelstellingen van je bedrijf.
Indien je interesse of vragen hebt over het starten met een e-commerce website, aarzel niet ons te contacteren!
Vorig artikel:
Mijn ervaringen als web developer bij DX-SolutionsVolgend artikel:
AngularJS in Wordpress gebruiken