53% van de ondervraagde Britse smartphonegebruikers in een Deloitte marktstudie gebruikten hun smartphone binnen 5 minuten nadat ze wakker werden. Daarnaast wordt geschat dat dit jaar het aantal smartphones wereldwijd de kaap van 2 miljard zal bereiken. Dit betekent dus een enorme potentiële doelgroep.
Dit reflecteert zich ook in de vraag van onze klanten, die steeds meer om deze mobiele apps vragen. Om aan deze vraag te voldoen hebben wij ons verdiept in 2 soorten mobiele apps, namelijk “hybride apps“ en “native apps”. Hier beschrijven we kort het verschil tussen beide zodat u kan weten welke best voor uw bedrijf past.
Wilt u een applicatie die zowel als website kan draaien of als mobiele app benaderd kan worden? Dan is deze misschien wel interessant voor u. Een hybride applicatie bevat een aantal webpagina’s die in een dunne, platformspecifieke container gedraaid worden. Deze container zorgt er dan voor dat deze webpagina’s een aantal extra features kunnen aanspreken (zoals microfoon, camera, wifi status, etc.). Aan de hand van de ingebouwde webviewer van het systeem kunnen deze pagina’s weergegeven worden. De gewone gebruiker zal niet weten dat hij eigenlijk naar een webpagina zit te kijken. Zelfs het design verraadt niet altijd veel. Material design, dat momenteel zeer vaak door Google wordt gebruikt voor het design van hun applicaties, heeft bijvoorbeeld heel wat web implementaties:
Hybride applicaties zijn gebouwd bovenop Cordova en werken cross-platform (op android, windows phone, iOS, website). Ze zijn niet voor elke situatie perfect. Doordat deze nog steeds in een container draaien kunnen deze niet alle mogelijkheden van het besturingssysteem aanspreken. Daarnaast zorgt de tussenlaag tussen het webgedeelte en het besturingssysteem voor een extra vertraging van de applicatie. Bij problemen is het ook wat moeilijker om deze op te sporen bij dit soort applicatie. Hybride applicaties zijn vooral ideaal voor kleine, simpele applicaties waarbij je ook websites wil kunnen ondersteunen.
Native applicaties zijn specifiek aan het gegeven platform en gebruiken een development taal die het platform ondersteunt. Dit betekent dus dat je voor elk ondersteund platform een aparte applicatie zou moeten maken. Dit dubbel werk is verloren tijd maar er zijn hier ook oplossingen voor zoals bijvoorbeeld het gebruiken van Xamarin. Xamarin zorgt voor een tussentaal (in C#) waarin je al je logica kan schrijven. Wanneer je klaar bent om deze applicatie op je apparaat te testen, kan je deze compileren naar “native” (platformspecifieke) code. Xamarin heeft dan ook heel wat voordelen:
Daarnaast is Xamarin niet zo lang geleden (op 31 maart 2016) volledig gratis geworden, terwijl deze voordien minstens 300 € per developer per platform kostte! Er is dus weinig reden om deze niet te gebruiken.
Vorig artikel:
Waarom je bij een scale-up aan de slag moet gaanVolgend artikel:
Verouderde software veroorzaakte 'Panama Papers'-lek.