Artificiële intelligentie is de overkoepelende term die gebruikt wordt wanneer we over eender welke methode spreken om een apparaat van intelligentie te voorzien. Bij AI leren machines acties en beslissingen van mensen te kopiëren. Ze redeneren logisch, begrijpen taal en leren van fouten.
Ook beperktere vormen van intellect vallen onder de noemer artificiële intelligentie. In 1956 schaarden wetenschappers zich al achter de term. AI was toen voornamelijk terug te vinden in de vorm van robots die dammen.
Dienstverlening draait steeds vaker om het verwerken van inzichten uit big data van sensoren en internet. Dankzij AI kunnen organisaties snel, nauwkeurig grote hoeveelheden data analyseren. Voor het doorrekenen van bijvoorbeeld kredietaanvragen, beantwoorden van klantvragen of interpreteren van afbeeldingen of videobeelden.
AI zet een industriële revolutie in gang: AI-toepassingen versnellen en verbeteren werkprocessen. Ook nemen ze ons 24 uur per dag werk uit handen, waardoor we meer tijd hebben voor complexe zaken. En dankzij AI kunnen we razendsnel vragen beantwoorden en handelen op basis van inzichten uit big data.
AI heeft hardware en software nodig, maar is niet altijd een computer. Artificiële intelligentie kan uiteenlopende vormen aannemen zoals een auto, smartphone, eender welk huishoudapparaat, robot, CRM-programma of game. Als het maar beschikt over data en zelflerend vermogen.
Voorbeelden toepassingen van AI per sector:
Momenteel neemt AI ons veel specifieke, repeterende taken uit handen. Dat stadium noemen we Narrow Intelligence. Steeds vaker lost AI complexe zaken op, sneller dan wij kunnen.
Dat is het tweede stadium: General Intelligence. In het derde stadium ‘Super Intelligence’ beantwoordt AI vragen waar we zelf geen antwoord op hebben.
De tien grootste bedrijven ter wereld hebben het opzetten van een AI als prioriteit aangestipt. Logisch ook, want consumenten zien AI-toepassingen niet meer als iets extra’s. Ze verwachten gepersonaliseerde marketing, directe service, een hypotheek in een uur en zelfrijdende auto’s.
AI is de toekomst ‒ ook van DXS. Daarom hebben we een team AI-specialisten die zich bezighouden met het ontwikkelen van AI en met toepassingen die we niet alleen uittekenen, maar ook in de praktijk brengen. Alle kennis om jouw bedrijf AI ready te hebben we in huis: van elektronica tot BI, embedded software, security en testen. Denk ook aan een chatbot in een website en een AI factory in een operationeel systeem.
Wat kan Artificiële Intelligentie voor jouw organisatie betekenen?
We denken graag met je mee. Neem vrijblijvend contact op met onze AI specialisten.
Vorig artikel:
AI & logistiek – match made in heaven?Volgend artikel:
Product Information Management (PIM)