Artificial Intelligence (ofwel AI) is misschien wel de grootste (IT)hype van het moment. LinkedIn, de krant, vakbladen: AI is everywhere. En toch, in het overgrote deel van de artikels lezen we dat, ondanks alle mogelijkheden, de integratie van AI-toepassingen nog drastisch zullen stijgen.
Toch is er wél al een sector die AI flink omarmt heeft, namelijk de logistieke sector.
Onderzoek uit 2016 toonde al aan dat 40% van de bedrijven in de logistieke sector AI toepaste en dat nog eens 40% testen uitvoerde met AI-toepassingen.
Die cijfers zijn niet toevallig. De sowieso al zeer competitieve logistieke sector is door de relatief recente opkomst van e-commerce opnieuw onder druk komen te staan: levertijden en kosten moeten omlaag terwijl de hoeveelheid transport alsmaar groeit.
De complexiteit neemt toe, terwijl de tijd om beslissingen te maken daalt. Die druk noopt tot nieuwe strategieën. En laat AI nu net uitstekend zijn om op basis van grote hoeveelheden data snel beslissingen te nemen.
Heel wat groten der aarde – denk onder meer aan UPS – zien als voornaamste AI-toepassing de mogelijkheid om nog meer reactief tewerk te gaan. Transport- en stockagekosten zijn in onze webshopwereld een significante kost. Stel je voor dat AI, op basis van bekende gegevens, de vraag gaat voorspellen en zo de stock van bepaalde artikelen proactief kan verhogen.
Naast een onmiddellijk effect op levertermijn en stockagekost, kunnen ook veel verder gaande conclusies getrokken worden. Het algoritme kan, op termijn, suggesties doen over de beste plaats om een (nieuw) magazijn te bouwen.
Het vinden, trainen en behouden van personeel kan voor een logistieke speler uitdagend zijn (denk maar aan de grote depots waar 24/7 pakjes voorbereid worden). AI kan hier voor een significante vereenvoudiging zorgen.
Van ‘autonomous warehouses’ wordt al langer gedroomd – en voorbeelden in de praktijk zijn vaak heel indrukwekkend om te zien. Op basis van robots en slimme camera’s kan het menselijk aspect hier (bijna) helemaal uitgeschakeld worden.
Momenteel gaan experten er van uit dat tegen 2030 warehousing volledig geautomatiseerd kan worden. Daarnaast worden ook autonome wagens met argusogen bekeken. Zelfsturende auto’s zijn niet enkel van belang voor de consument: vrachtvervoer zou hierdoor een stuk vlotter kunnen verlopen. Wat denkt u ervan mocht het meeste vrachtvervoer ‘s nachts plaatsvinden?
Het is voor de hand liggend, maar de efficiëntie die behaald kan worden op inventory management en planningsautomatisatie blijft toch een van de meest belangrijke drijfveren.
Een goede planning en route-optimalisatie zorgen ervoor dat er minder vrachtvervoer hoeft te gebeuren. Ook de klanten weten dit te waarderen: slimmer algoritmes geven deze informatie op voorhand door, wat tot een vlottere levering leidt.
AI kent al heel wat toepassingen in de logistieke sector, maar er wordt voorspeld dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Risicomitigatie en schadedetectie tijdens transport wordt momenteel onderzocht – iets dat u als consument zeker kan smaken, maar een verzekeringsmaatschappij misschien wel nog warmer van wordt.
Vorig artikel:
AI in de maakindustrieVolgend artikel:
Artificiële intelligentie: is het belangrijk voor mijn bedrijf?