Sluit Logo DX Solutions
Efficiënter data beheren voor diverse commerciële profielen

Efficiënter data beheren voor commerciële profielen

Herkent u deze problemen?   

  • Data is opgeslagen op verschillende locaties en u heeft er niet altijd toegang toe. 

  • Uw dataformats zijn niet compatibel dus kunnen niet samengevoegd worden om een totaalbeeld te krijgen van de customer journey. 

  • De veiligheid van uw data moet te allen tijde gewaarborgd zijn, wat een grote uitdaging is in tijden van GDPR en andere privacywetgeving.  

Dan heeft u misschien nog niet het potentieel van uw data ontsloten. In snel veranderende marktomstandigheden is het belangrijk om quasi real-time alle relevante data van uw bedrijf in één oogopslag te zien. Die data geeft u het inzicht voor de beslissingen die u moet nemen. 

 

En om het digitale transformatieproces soepel te laten verlopen, moeten commerciële profielen vertrouwen op een bestuurlijke strategie die change management wordt genoemd. Dit proces is gericht op het oplossen van zakelijke pijnpunten, het verbeteren van de bruikbaarheid en het bieden van een meer gepersonaliseerde en relevante klantervaring. Er wordt dan vaak samengewerkt met de IT-decision-makers om deze verandering in gang te zetten en te bekomen. 

Velen van u hebben te maken met meerdere systemen, misschien ingevoerd door verschillende teams, die niet noodzakelijk samenwerken. Tussen uw CRM, analyseplatform, marketingautomatisering en social media-tools gebeurt er geen integratie van gegevens en platforms, en dat houdt u tegen om al uw data te benutten. 

Wanneer u dit probleem oplost, kan uw hoeveelheid data ongelooflijke meerwaarde bieden. Het integreren van gegevens in verschillende systemen biedt u de mogelijkheid om een completer beeld van een klant of prospect te krijgen. Dan kunnen de activiteiten van de customer journey met elkaar in verband worden gebracht en kan u hen bereiken met de meest relevante boodschappen. 

 

Data in uw bedrijf 

Er is een bevraging geweest bij CIO’s en IT-decision makers door research specialist Vanson Bourne. 80% van de IT-decisions makers geeft toe dat verouderde technologie hun organisaties ervan weerhoudt nieuwe data-driven kansen te benutten. 

 

Elk bedrijf verzamelt een enorme hoeveelheid data. Welke data is van belang? Volgens Vanson Bourne research ziet 69% van de ondervraagde IT-decision-makers de klantendata als de belangrijkste data in het bedrijf. Op de tweede plaats met 50% komt de data van IT en daarna volgt de data van interne financiën van het bedrijf met 40%. 

 

Het is vanzelfsprekend dat u opportuniteiten mist als uw klantendata en de data omtrent IT ongestructureerd is of onbenut blijft.  

 

Waarom moet alle data toegankelijk worden voor het hele bedrijf?  

Een afdeling of intern team kan datasets voor heel andere doeleinden gebruiken, nadat ze die voor hun eigen werk en verantwoordelijkheden hebben geïnterpreteerd. Zij kunnen er bijvoorbeeld heel andere inzichten uit halen die in de context van hun werk net zo nuttig of zelfs nog nuttiger zijn. Financiële en boekhoudafdelingen kunnen naar prestatie- en verkoopgegevens kijken en een manier zien om te bezuinigen op de uitgaven, terwijl het productontwikkelingsteam misschien een kans ziet om bestaande producten of diensten te verbeteren.   

U vraagt zich misschien af of dit niet gevaarlijk is? Met de juiste data governance strategie hoeft u zich daar geen zorgen over te maken.  

 

Data management en data governance?  

Omdat er zoveel soorten data zijn moet er structuur in deze data gebracht worden. Ieder bedrijf heeft nood aan datamanagement: het creëren en implementeren van architecturen, beleidslijnen en procedures voor het beheer van de volledige levenscyclus van gegevens die een organisatie nodig heeft. Het hebben van deze beleidslijnen en procedures is van cruciaal belang voor het analyseren van complexe data. Wanneer gegevens worden behandeld als een belangrijk bedrijfsmiddel, moeten ze ook als zodanig worden beheerd.   

 

Data governance is een belangrijk onderdeel van datamanagement - de praktijk van het beheren van de manier waarop de gegevens die worden beheerd, door de organisatie worden verwerkt. Data governance helpt bij het beantwoorden van vragen als: Wie is eigenaar van de data?  Wie heeft toegang tot welke gegevens Welke beveiligingsmaatregelen zijn er om gegevens en privacy te beschermen? Dat zijn vragen die iedere CEO zich moet stellen of samen bespreekt met bijvoorbeeld een Data Protection Officer.  

 

Wat doet u met al deze informatie en hoe kan u die best benutten voor uw bedrijf?  

Er wordt gezegd dat bedrijven die data-driven zijn, ook betere beslissingen nemen. “Data-driven desicions making” (DDMD). Gegevens vormen het fundament van de informatie, de kennis en uiteindelijk de wijsheid van een onderneming voor correcte beslissingen en acties. Als deze gegevens relevant, volledig, accuraat, zinvol en bruikbaar zijn, zullen zij bijdragen tot de groei van de organisatie.   

 

Laat uw gegevens na en blijf op de hoogte

Verplichte velden *
Efficiënter data beheren voor diverse commerciële profielen

Hoe kan u het verschil maken in uw commerciële rol in een wereld vol data? Hoe kan u een voorloper worden en samen met uw bedrijf uw digitale transformatie versnellen?

 

Op deze vraag zoeken wij graag samen met u een antwoord. We helpen u graag met interessante blogs, webinars en willen u in de toekomst uitnodigen voor een rondetafel gesprek. Interesse? 

Gerelateerde artikelen

Kwalitatieve data: een werk van vele handen en slimme doelstellingen

Stijn Despiegelaere
Data is het nieuwe olie, toch als die data ook kwalitatief is en verrijkt wordt. Dat is kort samengevat de conclusie die na onze vorige...

Is data wel de olie van de 21ste eeuw?

Stijn Despiegelaere & Camille Menten
Sinds de Britse wiskundige en ondernemer Clive Humby een kleine twintig jaar terug data uitriep tot de nieuwe olie, is de quote een eigen...

Hoe pakken we een digitale transformatie aan?

Think team DXS
DX-Solutions is niet enkel een softwareontwikkelaar, maar is een bedrijf dat zich ook specialiseert in het meedenken met zijn klanten en...