Wanneer je zelf een webshop begint, komt succes jammer genoeg niet zomaar uit de lucht gevallen. Na het maken webshop gaan we over van de ontwikkelingsfase naar de introductiefase. In deze fase staan meten en aanpassen centraal. Tijdens deze fase moet de online webshop doorlopend geanalyseerd en bijgestuurd worden.
Om het succes van een webshop te meten moeten eerst Key Performance Indicators (verder vermeld als KPI) opgesteld worden. Dit zijn de doelstellingen van de website of webshop die vooraf, in de ontwikkelingsfase, bepaald worden. Deze worden bepaald aan de hand van de doelstellingen van de online webshop, de marketingdoelstellingen, de bedrijfsdoelstellingen,…
Het is belangrijk dat iedereen binnen de organisatie op de hoogte is van deze KPI’s en ervan overtuigd is dat ze haalbaar zijn. KPI’s geven namelijk inzicht aan het management omtrent het succes van een webshop. Op die manier is het mogelijk om keuzes te nemen op basis van feiten, niet op basis van gevoel. Ook moeten ze SMART geformuleerd worden:
KPI’s voor een webshop kunnen opgedeeld worden in vier groepen op basis van de statistieken die kunnen bekeken worden in Google Analytics. Een tool die ideaal is voor het meten van de KPI’s. De vier groepen zijn: acquisitie, gedrag, activatie en loyaliteit.
Zoals eerder gezegd is Google Analytics ideaal om de Key Performance Indicators van een webshop te meten. Met deze gratis tool van Google kan je gemakkelijk allerlei statistieken over uw webshop raadplegen. Het enige wat je hoeft te doen is de tool koppelen aan je online webshop. Het doel van Google Analytics is om de beheerder van een website een duidelijk beeld te geven van hoe zijn website gebruikt wordt door de bezoekers. Onderstaande figuur geeft een overzicht van de verschillende statistieken die onder andere bekeken kunnen worden.
Bovenstaande lijngrafiek geeft het aantal sessies per dag weer voor de geselecteerde periode. Een sessie binnen Google Analytics wordt gedefinieerd als de periode waarin een gebruiker actief is op de website. Andere statistieken die weergegeven worden zijn :
Aan Google Analytics kunnen ook enkele zaken gekoppeld worden. Zo kan er een koppeling gemaakt worden met Google Adwords. Op die manier kan je bijhouden hoeveel van de bezoekers rechtstreeks (organisch) op je website komen en hoeveel bezoekers via een Adwords-campagne (betaald) komen.
Tevens kunnen in Google Analytics doelen worden ingesteld. Deze kunnen de vooraf bepaalde KPI’s meten. Voorbeelden van deze doelstellingen zijn:
Wat zeer handig is voor webshops, is de functie e-commerce. Bij deze functie is het mogelijk om de verkopen van je webshop te raadplegen. Alvorens deze statistieken te kunnen raadplegen, moet er een script worden ingevuld in de webshop. Hiervoor zijn heel wat stappenplannen terug te vinden op het internet. Wanneer alles juist is ingesteld kunnen de statistieken worden weergegeven. Een aantal statistieken die kunnen bekeken worden zijn hieronder opgesomd.
Uit de losse statistieken van Google Analytics kunnen niet altijd de beste conclusies getrokken worden. Het is beter om via de optie segmenteren dieper te graven in de gegevens. Zo kan je bijvoorbeeld de conversieratio van e-commerce van de terugkerende en nieuwe bezoekers combineren met het aantal transacties van de terugkerende en nieuwe bezoekers zoals onderstaande figuur aangeeft.
Vorig artikel:
Geslaagd voor “Certified Ethical Hacker V9”Volgend artikel:
Code complexity. Spreken we wel dezelfde taal?