Sluit Logo DX Solutions

B2B e-commerce: tips & tricks

15 november 2018 - Sam Feys
Een webshop opzetten... Hoe begin je eraan?

B2B E-commerce

B2B e-commerce is hot. Dat weet je al, want …
Mocht je toch nog redenen zoeken om je aanbod ook online te zetten, vind je er hier heel wat.

Hieronder gaan we wat dieper in op hoe je nu best aan zo’n project start.

 

Hoe begin je aan een webshop?

Starten aan een webshop is voor ieder bedrijf anders. Omdat het startpunt en de gewenste eindsituatie bij ieder bedrijf anders is, is het belangrijk dat er intern al een goede denkoefening gebeurt:

  • Hoe werken we nu?
    • Werk je met een ERP, Excel of een ander systeem?
    • Staan je productfoto’s en productinformatie op een centrale plaats of overal verspreid?
    • Hebben alle klanten verschillende prijzen of niet?
    • Waar worden de prijslijsten beheerd?
    • Dienen prijslijsten ingeladen te worden van externe leveranciers?
  • Wat willen we online aanbieden?
    • Wat verwachten onze klanten?
    • Welke producten zullen het online goed doen?

Eenmaal hier een duidelijk beeld rond is, kan de juiste technologie en webshop gekozen worden.

 

Kiezen voor efficiëntie

Uit de bovenstaande oefening blijkt vaak dat veel informatie verspreid staat. Een ERP biedt soelaas voor productlijsten en prijsinformatie, maar biedt geen antwoord op het beheren van externe prijslijsten en productfoto’s. DX-Solutions gebruikt graag een PIM om dit op te lossen.

PIM staat voor Product Information Management. Dit is de centrale plek waar alle metadata van uw producten wordt verzameld.
Deze PIM staat dan tussen je ERP of Excel en de E-tools zoals E-commerce, M-commerce, Catalogus, Mobiele applicatie, Marketplaces, … die eraan gekoppeld zijn

Bovendien is al deze informatie niet enkel 24/7 beschikbaar, maar ook op alle platformen en systemen coherent aanwezig.